A dízel meghajtás népszerűségének
folyamatos csökkenése, és ezzel párhuzamosan a környezetbarát és alacsony
üzemben tartási költségeket kínáló hibrid meghajtás iránti robbanásszerűen
növekvő kereslet legnagyobb nyertese a világ leginnovatívabb autógyártójának
tartott Toyota, és prémium márkája, a Lexus lehet, amelyek a piac legteljesebb
hibrid portfólióját kínálják. Ennek köszönhetően a hagyományosan a
magánvásárlók körében népszerű két japán márka a flottapiacon is látványosan
előretört Magyarországon.
Szemben a válságot követő időszakkal a magyarországi személyautó- és
haszongépjármű piac ma már jóval egészségesebb képet mutat. A 2008 után
drasztikusan visszaeső magánvásárlásoknak köszönhetően a hazai újautó
értékesítést éveken át a flottaértékesítések dominálták, ami számos, ezen a
területen korábban nem kifejezetten aktív márkát nehéz helyzetbe hozott és
stratégiája újragondolására késztetett. 2017-re ugyanakkor a magánvásárlások
folyamatos élénkülésével jóval kiegyensúlyozottabb helyzet alakult ki: az idei
év első 5 hónapjában a teljes magyarországi újautó piacot tekintve már csupán
az értékesítések 62,2%-át tették ki a flottaértékesítések, ami még így is
egészen magas arány, de a korábbi évekhez képest nagy fejlődést jelent. Ha a
személyautó és haszongépjármű piacot külön-külön vizsgáljuk, akkor január ás
május között az előbbin 57,7%, az utóbbin 89,8% a flottaértékesítések aránya.
Miközben a legtöbb autógyártó arra törekszik, hogy értékesítéseiben minél nagyobb legyen a jóval profitábilisabb magánvásárlások aránya, addig a válság alatt az erős flottapiaci jelenlét volt a túlélés záloga. Ennek köszönhetően több versenytársához hasonlóan az elmúlt években a hagyományosan magánvásárlók körében nagyon erős Toyota és Lexus is sikeres flottastratégiát alakított ki, miközben értékesítéseiben továbbra sem tolódott el az arány túlságosan jogi személyek részére történő eladások felé: az év első öt hónapjában a Toyota esetében 51,4% volt a flottavásárlások aránya, míg a Lexus esetében a felsővezetői autók miatt ez valamivel magasabb, 64% volt.
A flottapiaci sikerek tükröződnek a két márka teljes piaci eredményeiben
is: miközben január és május között a piac csak 22,7%-al bővült, addig a Toyota
58,3%-al növelte eladásait, Lexusból pedig 126,3%-al, azaz több, mint kétszer
annyival több talált gazdára.
Mindez a sikeres flottastratégián, kondíciókon és kapcsolódó
szolgáltatásokon, és a flottaértékesítéseket támogató országos lefedettségű
márkakereskedői és márkaszerviz hálózat mellett nagyban köszönhető a két márka
modellportfóliójának: egyetlen versenytárs sem kínál ugyanis olyan széles
hibrid modellválasztékot, mint a Toyota és a Lexus teszi. Ez pedig a korábban
erősen dízel orientált, mára azonban a technológiától egyre gyorsuló ütemben
elforduló flottapiacon komoly versenyelőnyt jelent.
Egy hibrid autó ára mára nagyságrendileg
egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, miközben számos paramétere
teszi ideálissá a flottafelhasználók számára, az alacsonyabb fogyasztáson át
egészen addig, hogy egy hibrid autóban ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat
eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű
lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a
kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a
fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. Könnyen
belátható, hogy az alacsonyabb üzemanyagfogyasztás, valamint szerviz és
karbantartási költségek révén a hibrid autók üzembentartási költsége messze
elmarad a dízelekétől, ami már önmagában forintosítható előnyt jelent a hibrid
meghatjás mellett döntő flottafelhasználók számára.
További fontos szempont, ami a flottafelhasználókat a hibrid meghajtás felé
tereli, hogy ahogy a dízel autókat egyre több európai nagyváros tervezi
kitiltani, egyre nehezebbé válik azok maradványértékének kalkulációja, hiszen a
jellemzően 3-5 éves futamidejű szerződések lejártakor már könnyen előfordulhat
az a helyzet, hogy drasztikusan visszaesik a kereslet és így az elkérhető
használt autó eladási ár a dízel meghajtású autók esetében. Ezen felül egyre
több vállalat tartja fontosnak környezeti lábnyomának csökkentését és ennek
aktív kommunikálását, erre pedig kevés dolog alkalmas annyira, mint az autópark
esetén a környezetbarát hibrid technológia előtérbe helyezése.
E tekintetben pedig a hibrid technológiát jegyző, és fejlesztése területén
évtizedes előnnyel bíró Toyota és Lexus előnye behozhatatlannak látszik, ami
természetesen megint csak visszaköszön az eladásokban is. Az idei év első
negyedévében hazánkban eladott hibrid autók 86,5%-át ez a két márka hozta,
miközben a Toyota teljes magyarországi értékesítéseinek 29,2%-át (a
haszongépjárműveket nem számítva 33,1%-át) tették ki a környezetbarát hibridek,
a Lexus esetében pedig egészen megdöbbentően magas ez az arány: 98%.
„A látványos flottapiaci
eredmények haszongépjárműveink, így például a legendás Hilux és a vadonatúj
Proace mellett nem kis mértékben hibrid modelljeink elképesztő sikerességének
tudhatóak be. Teljes értékesítésünk tekintetében is évről évre javul a hibrid
arány, párhuzamosan a magyarországi hibrid piac robbanásszerű növekedésével,
amelynek a Toyota és a Lexus a két zászlóshajója.” – avat be Varga Zsombor (képünkön), a Toyota és Lexus márkák magyarországi
kommunikációjáért felelős vezetője.
„Várhatóan jóval hamarabb elérjük
a 2020-ra célként kitűzött, teljes értékesítésünkre vetített 50%-os hibrid
arányt, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a világelső Toyota az elmúlt években
hazánkban is folyamatosan javította piaci pozícióját: ma már a negyedik helyről
éppen hogy lemaradva az ötödik helyen állunk, ám növekedésünk dinamikáját
tekintve a közeljövőben a dobogós hely sem elképzelhetetlen.” – teszi hozzá a szakember
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése