„Útra kelünk, hogy még jobb
autókat alkothassunk: az út minket alakít, mi pedig az autókat.” – fogalmazott
Akio Toyoda, a világ legzöldebbnek és leginnovatívabbnak tartott autógyártója,
a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota elnök-vezérigazgatója 2014-ben, amikor
útjára indította minden idők legizgalmasabb kutatás-fejlesztési projektjét. A
hét éves, Öt Kontinens Útjain elnevezésű projekt keretében a Toyota
fejlesztőmérnökei bejárják a világot, hogy valós körülmények között vezetve, és
a helyi felhasználók tapasztalatait meghallgatva fejleszthessék a jövő Toyotáit
és Lexusait.
A modelljeinek megbízhatóságáról, elnyűhetetlenségéről és alacsony üzemben
tartási költségei mellett forradalmi technológiáiról és műszaki megoldásairól,
köztük a környezetbarát hibrid technológiáról ismert Toyota és prémium márkája, a Lexus sosem látott dimenzióba emelte a
kutatás-fejlesztés folyamatát, amikor 2014-ben útjára indította az Öt Kontinens
Útjain projektet, amely Ausztrália, Észak-Amerika és Dél-Amerika után idén
nyáron Európába érkezik: a különleges konvoj Magyarországot szeptemberben szeli
át.
A világ vezető - és nem mellesleg a világ 10 legnépszerűbb autója közül
évek óta három modellt is jegyző - autógyártója által útjára indított projekt
attól egészen egyedülálló, hogy a Toyota autóit a világ minden kontinensén
próbára teszi, méghozzá minden elképzelhető terep- és időjárási viszony között.
A projekt egyik legfontosabb célja az, hogy a vállalat világszerte sikeres
modelljein dolgozó fejlesztőmérnökök saját bőrükön tapasztalják meg, mire van
szükség az egyre jobb autók megalkotásához.
Mindemellett ez a Toyota
munkatársainak fejlődéséről is szól: az Öt Kontinens Útjai konvojában olyan
emberek kapnak helyet, akik a Toyota különféle létesítményeiben dolgoznak
világszerte, és ilyenkor kiszakadhatnak mindennapos munkakörnyezetükből, hogy
átéljék az utazás szabadságát, és személyesen tapasztalják meg, hogyan
teljesítenek az általuk alkotott autók a különböző útviszonyok közt. Mindezen
felül útközben ellátogatnak a márkakereskedésekbe, és jó néhány vásárlóval is
találkoznak, és így az ügyfelekkel beszélgetve, első kézből visszacsatolást
kapva még jobban megérthetik az emberek igényeit.
„Ha olyan autók készítésére
törekszünk, amelyek értékesítése nem több, mint üzlet, akkor végül olyan céggé
válunk, ami kizárólag ennyire képes. Nem lehet úgy autókat építeni, hogy csupán
a tesztpályán gyűjtünk adatokat. Ki kell kimennünk az utakra és a kemény
terepekre – vagyis oda, ahol maguk a vásárlók is használják autóinkat. Az itt
szerzett értékes ismeretek gyarapítják majd mérnökeink tudását, és
hozzásegítenek minket ahhoz, hogy egyre jobb autókat alkothassunk.” – fogalmaz Akio Toyoda (képünkön), a
Toyota világszintű elnök-vezérigazgatója.
Az Öt Kontinens Útjain projekt Ausztráliában vette kezdetét 2014-ben, és az
útvonal 80 százaléka olyan utakon kanyargott, amelyeknél keresve sem lehetne
rosszabbakat találni a Föld bolygón. A Toyota-konvoj 2015-ben Észak-Amerikát,
2016-ban pedig Latin-Amerikát szelte át. A Toyota mérnökök és az adott
országokban dolgozó munkatársak közel 70.000 kilométert autóztak a három
kontinensen – néha olyan utakon, amelyeket azelőtt még fel sem térképeztek.
A
konvojban utazók értékes információkkal és tapasztalatokkal gazdagodtak. Idén
Európa került sorra, ezt követően pedig Afrikában, majd Ázsiában tűnik fel a
Toyoták karavánja, míg végül 2020-ban az autók célba érnek Japánban. Pontosan
abban az évben, amikor Tokió ad majd otthon az Olimpiai és Paralimpiai Játékoknak,
és a Toyota a Játékok kiemelt támogatójaként biztosítja az Olimpiai és
Paralimpiai Játékok résztvevőinek mobilitását.
„Hihetetlenül izgalmas lehetőség
számunkra, hogy az Öt Kontinens Útjain konvoja a jövő hónapban Magyarországra
is ellátogat, ráadásul idén a konvojnak egy magyar résztvevője is lesz majd. A Japánból érkező fejlesztő mérnökök és a
hozzájuk csatlakozó európai kollégák (és magyar kolléga) maguk ülnek a volán
mögé, hogy megtapasztalják, milyen az európai, és így a magyarországi utakon és
tájakon vezetni, és ezen keresztül jobban megértsék, ügyfeleinknek milyen
körülményekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Emellett meghallgatják az
adott országokból érkező személyes ügyfélvisszajelzéseket is, ahhoz foghatót
pedig, hogy egy Magyarországhoz hasonló viszonylag kisméretű piacról is
közvetlen visszacsatolást adhatnak az ügyfelek a világszintű fejlesztési
központban dolgozó kollégáknak, nagyon kevés autógyártó mondhat el magáról.”
– fogalmaz Varga Zsombor (képünkön), a
Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációért felelős vezetőjével.
„Mindez összhangban áll a japán genchi genbutsu, avagy a kérdések
gyökerének feltárása, a helyzet terepen átélhető személyes megtapasztalásának
elvével. A projekt éppen ezért egyfajta platformként szolgál, amely egyfelől
alkalmas a munkavállalók képzésére, másfelől még inkább lehetővé teszi, hogy a
Toyota és a Lexus mind tökéletesebb autókat készítsen. Az európai szakaszon a legkülönfélébb kihívások várnak a résztvevőkre
és az autókra egyaránt, nem csupán a változatos útviszonyok miatt, hanem mert a
tengerszint feletti magasság és a hőmérséklet is erősen változni fog. Azzal
pedig, hogy a konvoj tagjai leküzdik ezeket a nehézségeket, a csapatok tagjai
csak még inkább tökéletesítik majd intuícióikat.” – teszi hozzá a
szakember.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése